
Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului a elogiat, vineri, modul în care ‘Biserica-fiică a României sărbătorește cu recunoștință alcătuirea sa instituțională’ în cadrul evenimentelor aniversare dedicate celor 140 de ani de autocefalie, criticând însă ce a numit ‘abaterile de la sfintele predanii’ observate la unele Biserici Ortodoxe Autocefale și ‘încercările de a ignora poziția distinctă a Bisericii-Mame’.
‘Motivul acestei vizite este comemorarea a două evenimente decisive pentru cursul lucrurilor bisericești ale acestui loc și pentru dezvoltarea lor ulterioară. Primul este acordarea, din partea Sfintei și Marii Biserici a lui Hristos de la Noi, din Constantinopol, a așa-numitului statut autocefal intern, acum 140 de ani, eparhiilor noastre bisericești din granițele României. Al doilea este împodobirea potrivită acestei alese Biserici, după patruzeci de ani, cu titlul onorific de Patriarhie. Evenimente pecetluite prin semnăturile cinstite ale pururea pomeniților noștri înaintași, Patriarhii Ioachim al IV-lea și Vasile al III-lea. Într-adevăr, frați și fii iubiți în Domnul, aceste evenimente sunt vrednice de pomenire și de cinstire de ambele părți’, a transmis Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I, la primirea solemnă în Catedrala Patriarhală.
Patriarhul Ecumenic s-a referit astfel la momentele istorice sărbătorite de Biserica Ortodoxă Română, care celebrează în acest an 140 de ani de autocefalie recunoscută de Patriarhia Ecumenică și un secol de la obținerea statutului de Patriarhie, printr-o atitudine pe care a calificat-o drept ‘vrednică de laudă’.
‘Ne bucurăm că Biserica-fiică a României sărbătorește cu recunoștință alcătuirea sa instituțională prin aceste aniversări sfinte despre care s-a vorbit. Ne lăudăm în Domnul, cu inimă veselă, că în tot acest timp ea a onorat așteptările Bisericii-Mame, împlinind și păzind termenii și condițiile sub care i-au fost acordate acestea. Exprimăm, în acest moment solemn, bucuria Bisericii-Mame, precum și a noastră personal, pentru statornicia Preafericirii Voastre în adevărul eclesiologic. Ne bucurăm și lăudăm faptul că așa-numitele frământări teologice, ce ar fi dorit o deplasare a eclesiologiei ortodoxe spre o viziune de tip cooperativ, nu au prins rădăcini, o viziune care ar fi avut consecințe dezastruoase pentru întreaga Biserică a lui Hristos. Vă mulțumim din adâncul inimii pentru primirea călduroasă și binecuvântăm părintește poporul credincios al României pentru evlavia și devotamentul său statornic față de Marea Biserică’, a subliniat Patriarhul Bartolomeu I.
Sanctitatea Sa a evidențiat ‘marele pericol ce amenință trupul panortodox: îndepărtarea, din spirit de autosuficiență, de la eclesiologia sănătoasă’, ‘întorsăturile și abaterile de la sfintele predanii observate la unele Biserici Ortodoxe Autocefale și încercările de a ignora poziția distinctă a Bisericii-Mame’, care ‘au devenit deja evidente’.
‘Unitățile autocefale bisericești, așa cum s-au format din împrejurările istorice, după multă chibzuință, studiu și rugăciune din partea Mamei comune a ortodocșilor, Biserica Constantinopolului, și a Arhiepiscopilor și Patriarhilor Ecumenici de-a lungul timpului, nu sunt entități administrative statice, după modelul structurilor statale, ci manifestări dinamice ale noii vieți în Hristos în lumea pământească. Din nefericire, împărțirea structurii bisericești indivizibile este greșit înțeleasă și interpretată, de multe ori și de către mulți, după principiile menționate mai sus, fiind considerată drept stare de independență și autoexistență absolută. În mod contrar însă, autocefaliile nu slujesc dezbinării, ci doar unității. Bisericile autocefale nu sunt în întreg o confederație de parteneri egali, ci o unică și unitară comuniune euharistică, adică o comuniune a identității și a intercomuniunii ierarhice. Biserica de la început a fost structurată ierarhic și, deși este de natură harismatică, rămâne în aceeași măsură legată și de dimensiunea sa instituțională’, a punctat Patriarhul Ecumenic.
Patriarhul Bartolomeu I a accentuat că ‘nu este admisibil să se proclame, deschis, că sistemul canonic al Bisericii este depășit și că Marea Biserică nu mai are răspundere incontestabilă și purtare de grijă obligatorie pentru starea celorlalte Biserici’.
‘Cei care disprețuiesc aceste realități uită că pot susține și scrie astfel de lucruri doar datorită răbdării, bunătății, iubirii și îngăduinței Mamei lor, care se jertfește necontenit. Eliberările pastorale formulate instituțional nu înseamnă despărțirea de trupul pururea hrănitor al Marii Biserici. Iar conceptul acestei eliberări nu trebuie confundat cu omonimul său, care aparține și este interpretat în cadrul politic-social. Eliberarea bisericească presupune responsabilități mai mari, atât pentru Biserica eliberată, cât și pentru Biserica ce o eliberează. Presupune silință, dragoste, îngrijire, purtare de grijă și ocrotire neîncetată din partea Mamei pentru parcursul fiicei sale, uneori chiar prin educație, mustrare, îndrumare și chemare la calea cea dreaptă’, a mai spus Sanctitatea Sa Bartolomeu I.
Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului a ajuns, vineri, la București pentru a oficia, duminică, împreună cu Patriarhul Daniel al Bisericii Ortodoxe Române, slujba de sfințire a picturii în mozaic bizantin a Catedralei Naționale.
Potrivit Agenției Basilica a Patriarhiei Române, în seara de vineri, Sanctitatea Sa Bartolomeu I va participa la un dineu oferit de Ambasada Greciei la București, iar sâmbătă va vizita Universitatea Creștină ‘Dimitrie Cantemir’ din Capitală, unde va primi titlul de Doctor Honoris Causa al instituției de învățământ superior. AGERPRES



